A hideg téli napokon gyakoribb, hogy azt érezzük, többet kell ennünk, emiatt a nehezebb, zsírosabb, laktatóbb ételeket is hamarabb megkívánjuk és kevésbé figyelünk a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étkezésre. A tavasz kezdetére így nem csak hogy néhány kilóval többet nyomhat a mérleg, de szervezetünk védekezőképessége is csökkenhet és az esetlegesen felmerülő egészségügyi és lelki problémák nagyobb veszélyt jelenthetnek, mint máskor. A legtöbb vitamint maga a szervezet nem képes előállítani, csak táplálék útján tudunk folyamatos pótlásukról gondoskodni, ezért fontos, hogy télen mindenképp felülvizsgáljuk, mit eszünk a mindennapokban – íme néhány tipp, hogyan segíthet a természet ereje egészségünk megőrzésében.

Gyömbér

Különösen a hideg időkben, amikor megsokszorozódik a megfázásos és influenzás esetek száma válik fontossá a gyömbér napi szintű fogyasztása. Ez a növény olyan vírus- és baktériumellenes hatóanyagokat tartalmaz, melyek segíthetnek a legyengült  Immunrendszernek a betegségek leküzdésében, a láz mérséklésében és csillapíthatják akár a köhögést is. A mikrobaellenes hatása mellett a benne található hatóanyagoknak köszönhetően a gyógynövény a görcsoldásban és a gyulladáscsökkentésben is hatékonyan léphet fel.

Mák

A mák olyan, a szervezet megfelelő működéséhez létfontosságú nyomelemeket tartalmaz, mint például a cink. Bár a cinkből nincs szükségünk hatalmas mennyiségre, de mivel szervezetünk nem képes raktározni ezt az ásványi anyagot – ami kulcsfontosságú szerepet játszik a sejtképzésben és az immunrendszer megfelelő működésében, – gond lehet, ha nem viszünk be naponta egy keveset. A mákban a sok egészséges zsiradék mellett bőven van cink, kalcium, vas, magnézium, foszfor, kálium, nátrium is, de tartalmaz még C-vitamint, thiamint, riboflavint, niacint, B6-vitamint, folsavat és E-vitamint is.

Halolaj

Az omega-3 zsírsavak nélkülözhetetlenek a gyors immunválaszhoz, a megfelelő agyi működéshez és a megfelelő vérnyomáshoz, viszont az emberi szervezet nem tudja előállítani, épp ezért érdemes megfontolni olyan kiegészítő tápanyagforrások bevezetését az étrendbe, mint a halolaj. A halolaj csökkentheti a szívbetegség és az agyvérzés kialakulásának kockázatát, és közben segíthet csökkenteni a depresszió, magas vérnyomás, ízületi fájdalmak és ízületi gyulladások kialakulását is.

Zeller

A zeller nem csak azért közkedvelt a zöldségimádók körében, mert mindössze 10 kalória van egy szár zelllerben, de hatékony megoldást kínálhat az egészségmegőrzésben is. Amellett, hogy nagyban hozzájárul immunitásunk megőrzéséhez, olyan fontos vitaminokban gazdag, mint az A-, C- E-vitamin, és a B1-, B2-, B6-vitaminok. A benne lévő ásványi anyagok, különösen a magnézium segíthet megnyugtatni az idegrendszert, de a növény a vérnyomás és a koleszterinszint szabályozásában is segíthet.

Szegfűszeg

Amennyiben szeretnénk ellenállóbbá válni a fertőzésekkel szemben, hogy könnyebben legyőzzünk egyes betegségeket, a szegfűszeg legyen mindenképp az étrend része a téli napokon. A belőle kivont olajnak vértisztító hatása is lehet, ami hozzájárulhat az immunrendszer erősítéséhez, de nagy mennyiségben tartalmaz flavonoidokat is, melyeknek jelentős gyulladáscsökkentő hatása van.

A legtöbb említett növény jótékony hatását kifejti akkor is, ha frissen, szárított vagy őrölt formában fogyasztjuk, de az egyik legkényelmesebb megoldás, ha étrend-kiegészítő, por- és olajkapszula formájában visszük be őket. Ne felejtsük el, a kiegyensúlyozott táplálkozás egy életforma, ami télen is az egészségmegőrzés első számú bástyáját képezi – fedezzük fel újra a természet erejét egészségünk érdekében!